Kamis, Mei 06, 2010

Kuih Keria resipi emak kita.

selamat pagi.

ini cerita petang semalam .

emak rebus keledek, gua tatau pulak emak nak buat apa dengan keledek tersebut sebab gua kurang sikit makan keledek goreng ke keledek masak lemak ke segala jenis keledek kalau boleh gua tak berapa suka. tapi begedil gua suka. tahu begedil tu apa? ini lah bentuk begedil. sedap gilaaaa okay.

dulu waktu gua tak pandai makan begedil, emak paksa makan. gua takut okay sebab nama dia bedegel and gua takut nanti jadi degil rupanya gua salah dengar, ku ingatkan bedegil, rupanya begedel. ( haaa, aku dh mengidam sekarang, siapa suruh sebut? T_T )



jadi kita sambung dengan cerita pasal keledek yang rupa rupanya emak nak buat kuih keria. pfft sedap gilaaa kuih keria dah lama gila kot tak makan dah lah kuih keria ini i yang design kan dia, i yang bulat bulatkan, i yang buat lubang guna jari pon boleh, hasil dia memang menawan kalbu sampai menjilat jilat jari sebab enak lah KAH KAH KAH suka nak perasan lah u ni tsk T_T (bercakap pada diri sendiri)

resipi kuih keria emak.
3 biji keledek saiz sedang sedang aja.
1 cawan tepung gandum
garam sikit
3 sudu besar gula dan sedikit air

1. Keledek dibersihkan dan rebus sehingga masak. Keledek tadi dibuang kulitnya dan lecek hingga lumat.
2. Kemudian gaul bersama tepung dan garam sehingga sebati.
3. Ambil 1 camca adunan tadi, bulat-bulatkan dan kemudian leperkannya . Buat lubang dibahagian tengah adunan tadi. Panaskan minyak di dalam kuali.




sambung...
4. Masukkan ke dalam kuali adunan yang telah siap satu persatu dan goreng hingga kekuningan. Setelah semua selesai, ketepikan.
5. Masak gula dengan sedikit air sehingga pekat dan hampir kering. Kemudian masukkan kuih keria tadi dan balik-balikkan di dalam kuali supaya diselaputi gula.
6. Kemudian bolehlah dihidangkan.
dah dah, kuih keria emak pun dah habis sampai apak tak dapat makan sebab apak muntah muntah semalam tapi sekarang dah sehat alhamdulilah, and apak sekarang tengah betulkan paip yang pecah (apa ni apa ni? kenapa awak nak letak sekali dalam entry resipi kuih keria emak dan siap boldkan sekali? macam tak perlu rasanya. T_T ). jadi entry ini kita habiskan macam ini sahaja

// pernah dengar perkataan batak? ini macam orang batak buat kuih keria habis satu twitter dia nak heboh. entah siapa orang batak ini tah T_T

19 komentar:

  1. sedapnya..1 of my fav kueh ever.. nyummy.. teringat kecik2 ummi akak selalu jgk buat. =D

    BalasHapus
  2. ah malas nak try. kueh batik pn aku buat tak lepas2. kah kah kah. bila nak buatkan utk aku?

    BalasHapus
  3. Dah lama gua tak makan kuih ni.

    BalasHapus
  4. kak feez.

    hiks, tu la macam terkejut tiba tiba rebus keledek, aik nk buat apa tah rupanya nak buat keria T_T

    otak ketat.

    aku fhm, kau mana reti masak, butter prawn aku pun tak dapat dapat KAH KAH KAH.

    sayang nanti kita dh kawin baru i buatkan untuk u :*

    haneem.

    gua baru lepas makan semalam HA HA HA

    BalasHapus
  5. haaaaaaaa mak i dah lama ajar i buat kuih keria ni tau! sedapkan tapi i tak suka buat tebal sangat, i suka buat nipis dan garing sikit aummm nyummy nyaaaa. okay nasib baik mak i tengah masak rendang daging dekat dapur, so i tak terliur dengan kuih keria. aummmm i nak beraya hari ni dengan rendang daging emakkkkk :P

    BalasHapus
  6. terbaekkk... sedap2..agak2 boleh lawan tak kuih keria limbongan kat melaka yang peymes tuh? two thumbs up!

    BalasHapus
  7. kuih tu kalau buh inti seruding dalamnye jadi la die kuih cucur badak...sedap gak

    BalasHapus
  8. ok lapa..hahaha keria tu nampak menarik gila..

    BalasHapus
  9. akak suka gile kuih keria dgn donut.mmg hantu la haha.nak sikitttttttt

    BalasHapus
  10. kuih feverert i tyme puase, wajib beli setiap hari. susah nak jumpe kalau bukan puasa -.-

    BalasHapus
  11. ehh,pagy tady pon mak kite ade beli kueh keria..
    alowh,acik ckp bergedel tros teringin nk mkn bergedel lah..
    huu..

    BalasHapus
  12. aku suka sama ini kuih...nyum2

    BalasHapus
  13. haha. sudah lah kau. nk tunggu kawen baru nak buat. aku tak kre. raya nnt aku g umah kau tahu kau buatkan utk aku. dgn kueh batik sekali oke. haha.

    BalasHapus
  14. alolo feveret. paling feveret. banyak jugak steps nak buat kuih ni. huhu ;)

    BalasHapus
  15. sedapp
    kite suke makan kuih nii

    BalasHapus
  16. yeay!!!~ nnt boleh buatttt..sebb elya sukee makan keriaa...nyum3
    dear....sile ambil award dr blog elya ok :)
    salam kenal

    BalasHapus

Terima kasih kerana membaca

Mari luahkan isi hati anda juga :)

1. Jangan emosi sangat tau.

2. Luahkan dengan nada comel.

Loading

Tumit

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

 Subscribe in a reader

ping blog
BUAT DUIT DENGAN CHURPCHURP
tak ada blog pun boleh dapat duit dari internet ! guna lah facebook dan twitter anda. MORE here !