Jumat, November 26, 2010

Resipi Sup ayam berempah sup bunjut

Selamat pagi.

tahu tak yang semalam saya sibuk mencari resipi sup ayam tanpa guna rencah rencah macam saya selalu buat. saya tak pernah buat sup guna sup bunjut sebenarnya sebab itu macam weird gila HAHAHA lepas tu meroyan lah minta orang carikan resipi lah, bahan bahan lah. cara² hanya main campak sahaja jadi tidak perlu lah sampai cara cara.


kemudian datanglah seorang heroin bernama nadya, skandal saya diwaktu susah (HAHAH) dengan penuh istiqamah, beliau memberikan tiga resipi sup ayam. dua resipi dia emailkan dan saya tak dapat membaca sebab tak setup email dalam torch, dan satu resipi beliau sendiri yang diberi di facebook. THANKSSSS hoi darlingg, kamu menyelamatkan saya T_____T


sedih, kali terakhir jejak kaki dekat situ mungkin?
kenapa hengkau nak sangat masak sup hayam? sebab saya teringin sangat sampai meleleh hingus tahu tak betapa saya suka makan sambal kicap dengan sup? tsk oh lepas tu gula hati datang untuk temankan saya pulang jubah dekat unisel sana. jadi ada dua sebab kenapa nak sangat masak sup hayam HAHHAHAHAA nama sup hayam pun sodap.

jom kita berkongsi resipi sup hayam nadya tapi diolah sikit oleh liyana lunia


bawang merah, bawang putih, halia tumbuk lumat
BAHAN BAHAN ( 4 orang makan )
5 ketul ayam bersaiz sederhana .
* 2 biji bawang merah
* 3 biji bawang putih
* seinci halia ( hentam lah macam mana jangan banyak sangat sudah)
2 biji bunga cengkih
1 biji bunga lawang
1 kopek kulit kayu manis.


CARA CARA main campak sahaja adalah :
tumbuk bahan ber(*) sehingga lumat, bayangkan muka someone yang ada hangin pelisss.
tumiskan sehingga naik bau yang wangi semerbak, masukkan rempah ratus,
masukkan air secara suka hati,
masukkan hayam dengan tenang,
masukkan kentang yang sudah dikupas, saya letak sebijik
masukkan garam secukup rasa
dan jangan lupa sup bunjut, grrr tak reti betul guna bunjut bunjut
HASIL dia , fwz cakap agak masin. HEH kalau masin orang kata dah nak kawin kan? grrr tapi bila makan dengan nasi tak ada lah masin sangat kan b? grr sikit je masin, masa awal awal makan tu je. so far, abang and akak tak ada complain HAHA kira dah lepas dah HAHAHA.


sambal kicap pedas gila. nyammy i likeeee
(padahal tak olah apa pun saja nak buat cerita aku olah resipi puan nadya neh HAHA)
thanksss sgt beb, susah kan u cari resipi :( ahahaha. btw saya tetap suka sup ayam emak buat, lagi rasa something yang susah nak cakap. nak emak masak nak emak masak, nak emak masak :(

emak balik nanti, terus nak belajar semua masakan :D

oh, semalam pergi UNISEL dengan fwz, kiteorang senyum gembira sahaja, mana tak nya tempat bertemu, bermesra, berdating, bercinta, bergaduh, bermain hujan HAHAHA :) thankssssssss semua yang saya kenal (sebab saya tak terkenal wuu) sebab buat saya happy, thankssssssss semua lecturer fitm, kawan kawan dpi, housemate yang sengal, and fwzQram :)

okaithnxbai.

23 komentar:

  1. baru jerk mlm td mkn sup ayam

    BalasHapus
  2. @eiffel

    grr, ini sup ayam orang bujang main campak campak sahaja :P

    BalasHapus
  3. tekak kita lately asyik nak makan yang bersup sup je. boleh lah kita try masak sup ayam guna resepi cik liyanaa :)

    BalasHapus
  4. rindu lepak dlm umah unisel bsama lena n ayun !! :(

    BalasHapus
  5. GILA lapar tengok entri ni pagi² nak cari sup jugak lahhhh.

    BalasHapus
  6. ye eh? masak kalau masin tanda nk kawin? ah lepas ni boleh la pura pura masukkan garam banyak banyak. nnt mak kata dah boleh kawin. hahahhahahah!

    BalasHapus
  7. Sebenarnya rempah dia lagi banyak..Tapi u kata u ada yang itu je kan..
    So masukkan je la apa yang ada..
    Selalunya kalau i balik kampung,mak i dah beli siap² dia punya rempah tau..
    Nama dia 'kakas sup'..HAHAHAHAHA
    Semua rempah dah ada dalam tu..
    So,tinggal tumbuk je la..

    Ehh,masakan emak memang terbaikkkk kan =)

    BalasHapus
  8. sambal kicap favourite saya..

    BalasHapus
  9. rasa nak makan sup ayam sekarang.

    BalasHapus
  10. kak ynn!! semalam yana masak telur masak kicap! masin jugak! muahahahhaahha.. dua kali try, second half baru jadi.. hahahhaha.. nampak sedap.. yana nak cuba masak sup pulak.. =)

    BalasHapus
  11. Suka makan sup tapi malas nak masak..tengok resepi ni mudah je rupanya nak masak..thanks liyana...!!!!!

    BalasHapus
  12. kecur tgok smbl kicp pedaass,,waaa

    BalasHapus
  13. okay...sambal kicap itu sgt menyelerakan -_-"

    BalasHapus
  14. @Miya Omar

    hihi senangggg je, main campak campak, cuma terlebih garam SIKIT :( HAHA lgpn makan sup, lega je tekak

    BalasHapus
  15. ko selalu buat aku lapar tgk entry makan2 ni

    BalasHapus
  16. menjadi? hehe ok resepi ni i nk try plak! hehe

    BalasHapus
  17. rasa nye tajuk sup mcm tak best..
    resipi sup bunjut ayam berempah...br best..ni sup2 diulang 2 kali...- konon
    eh nnti yana ckp:
    "blog aku suka aku lah" hehehehhehehe

    BalasHapus

Terima kasih kerana membaca

Mari luahkan isi hati anda juga :)

1. Jangan emosi sangat tau.

2. Luahkan dengan nada comel.

Loading

Tumit

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

 Subscribe in a reader

ping blog
BUAT DUIT DENGAN CHURPCHURP
tak ada blog pun boleh dapat duit dari internet ! guna lah facebook dan twitter anda. MORE here !