Kamis, November 18, 2010

Resipi emak : Ayam Pedas Sarawak Lunia.

Selamat tengahari.


hari ini, rasa macam nak share resipi ayam sarawal, kegemaran keluarga saya pulak secara tiba tiba. sebenarnya bila kita letak resipi dekat belog, nescaya jika anda mengalami masalah selepas hilang ingatan dan terbuka liyanaa dot com terus teringat pernah buat resipi ayam sarawak, kegemaran keluarga rupanya.

jadi, mari kita belajar macam mana nak buat ayam sarawak yang senang ini. serius saya cakap senang sebab saya suka cili padi. grr lagi pedas lagi sedap lepas tu sakit perut tak boleh berak (T_T) eh tak nak cakap pasal sakit perut sebab tengah sakit perut sekarang ini jadi kita teruskan segmen masak masak bersama liyana lunia.

bahan bahan (4orang makan).

1. 8 ketul Ayam.
2. 2 ulas bawang merah / 3 ulas bawang putih.
3. 2 batang serai (dihiris bulat).
4. satu hirisan halia (agak agak)
5. 20biji cili padi (ini ikut suka, saya suka pedas, saya letak 20biji)
6. Kicap manis.


Cara-cara.
1. gaul ayam dengan serbuk kunyit dan garam. GORENGKAN, dan tos ke tepi.
2. Blend ; Bawang merah/bawangputih/ 2batangserai yang dihiris bulatdannipis /halia dan 20biji cili padi.
3. tumis bahan blend, dah masukkan 2 batang serai lagi yang dititik (oi, tahu tak titik cemane? tumbuk bontot serai tu separuh penyek HAHA)
4. agak agak dah kering, dah bertukar warna ke cekelat cerah camtu, terus masukkan kicap.
5. kicap ini suka hati nak banyak mana.
6. masukkan ayam yang dah siap di goreng, gaul rata dengan sambal sarawak tu.
7. siap di makan. NYUMMY

ayam sarawak ni, waktu gaul dengan kunyit and garamawak jangan letak banyak sangat garam sebab kita campur dengan kicap sekali takut masin, karang ada kene darah tinggi habis hidup saya T__________T

resipi ini, emak saya dapat dari kenalan dia. nak tukar nama tapi tak ada idea, jadi hentam panggil sarawak juga. HAHA selalu, keluarga saya makan dengan nasi putih, atau nasi minyak . makan dengan roti pun sedap. ayam sarawak cara saya adalah sangat pedas, dan sedap sebab bau serai, saya suka sangat bau serai. nyummy

sekarang dah lapar

okai bai.

39 komentar:

  1. ohooooooooiiiiiiiii hoooooyyyy!!! haha *feeling2 m.daud kilau jap* hehe

    sodapnyee!!!!!! nak torayyy!!

    BalasHapus
  2. @Irine Nadia MaRceLLo

    hoi budak tengah cuti, awk memang wajib kene buat HAHAHAHA :P

    BalasHapus
  3. wehh sedap !! nakkkkkkkkkkkkkkkk

    BalasHapus
  4. @f.a.r.z.a.n.a

    cikkk, dah lah sedapp, pedas, and senang sgt nak buat :">

    BalasHapus
  5. @hamzah ian

    YE HAMZAH , sedap sangatt, lagi2 aku masak :P

    BalasHapus
  6. sedap okay. nak try!
    sebab bosan duk umahh nie.
    hehehe

    BalasHapus
  7. saya orang sarawak, tapi saya tak tau pun masakan ni hahahaha... cam sedap, nanti nak tanya mak lah..

    BalasHapus
  8. nak try meh ^_^
    aku dah bosan makan ayam msk merah masak kicap masak tomato masak kari
    ha bosan.
    skrg dah jumpa ayam sarawak plak.
    boley try yeayyy!!

    BalasHapus
  9. erghh ! macam ayam masak hitam yang faymes kat kuching nun.. ergh... rindu kuchingg

    BalasHapus
  10. weyh menu kte sme r arini...

    BalasHapus
  11. @afiqah

    sila silaaaa, lagi lagi budak tengah cuti sem kannn HAHA

    BalasHapus
  12. @Miss Syamsina

    haha mungkin ada nama lain dia kot? grrr

    BalasHapus
  13. @tqaAwesome

    wkaka tahu tape, kalau masak ayam je semua masakan mcm tu, tapi yang ni makan banyak kali pun tak akan muak sebab dia pedas. nyummmyy

    BalasHapus
  14. @cik tipikal

    HAHAHA ini orang sarawak yg bg resipiii. nyummmy <3

    BalasHapus
  15. @yuyu

    haaa, ini hari tak dapat buat sebab keje :( selalu buat waktu cuti haha

    BalasHapus
  16. wow!!! menyelerakan! lepas ni kalau nak belajar masak boleh bukak blog kak yiyin!

    BalasHapus
  17. rasanya maybe panggil ayam kicap je kot. hehe. ayam kicap every family kan lain2? hehe..

    nice to know u liyana .. learned a lot from ur tutorial anyway. =)

    BalasHapus
  18. SEDAPNYAAAAAAA BOLEH PENGSAN I TENGOK SEBAB KELAPARAN SEKARANG HWAAAAAA -____-"

    BalasHapus
  19. akak rase nk try la nti..cam sodap je..kecur air liuyr ni ha.. :)

    BalasHapus
  20. wahh..i like cili padi too..hihi
    sgt nikmat kal0 mkn mknn yg pedassss..

    BalasHapus
  21. kite pon suke bau serai,alaa..xmo pedas2..t berak2..hahahaha

    BalasHapus
  22. wah cam best jew... nak kena try la cmni..ngeeeeeeeeee~

    BalasHapus
  23. jgn lupa bagi saya dan encik sam yea :P

    BalasHapus
  24. wah...
    nama masakan nie pon dah sedap...
    blom lagi kalu nk rasa...

    BalasHapus
  25. yum2~ sangat menggoda~

    BalasHapus
  26. perut saya sudah bunyik2. haa mcm mane nih T___T

    BalasHapus
  27. tengok gambar terus terliurrrrrrrr~

    BalasHapus
  28. haha mesti hantu cili api kan?
    urmm tak sabar nak try!!!

    BalasHapus
  29. cam senang and sedap jekk. nk try gak la nnt :)

    BalasHapus
  30. wow , nampak mcm sodap
    harus cuba
    thx ye

    BalasHapus
  31. saya sudah masak ayam sarawak ni utk makan tgh hari.
    hehehe

    BalasHapus
  32. ~wahhh~
    sedap Nyer....!!
    (^^)
    nak try nih

    BalasHapus
  33. i dh lame ushar menu u nie :) ahaha. dah try pon ! jadiii ! sng giler. thx 4 d recipe yaw ! mmg shedaapppp ! haha

    BalasHapus

Terima kasih kerana membaca

Mari luahkan isi hati anda juga :)

1. Jangan emosi sangat tau.

2. Luahkan dengan nada comel.

Loading

Tumit

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

 Subscribe in a reader

ping blog
BUAT DUIT DENGAN CHURPCHURP
tak ada blog pun boleh dapat duit dari internet ! guna lah facebook dan twitter anda. MORE here !