Selasa, Agustus 31, 2010

Resipi Famous Amours Cookies.

Selamat malam.

Saya suka masak. anda perlu tahu itu tapi satu benda yang menghalang saya rajin masak adalah kerana saya malas hendak masak. semua orang anti dengan perkataan malas sebab bila kita malas kita tidak dapat lakukan apa yang kita suka (T_T)



Kenapa lah malas ada dalam kamus hidup kita kan? ke ada orang yang tak pernah malas seumur hidup dia? kalau ada sila laporkan diri. saya mahu sedekah kan sebahagian dari sifat malas kepada anda (T_T) okay dah merepek banyak sekarang anda kene tahu apa saya buat selama tiga hari duduk dekat rumah sampai tidak update pasal diri sendiri HAHA.

eleh kalau saya update pasal diri sendiri pun bukan orang nak baca (T_T)

sabtu malam saya buat aktiviti menarik lepas bergaduh manja dengan emak. emak suruh buat waktu siang, heh saya kan anak gedik takut terliur jadi minta buat lepas berbuka jadi lah sabtu malam saya dan kakak bertungkus lumus membakar cookies. bau cookies dia jangan cakap lah, merebak ke seluruh pelusuk negara (T_T)

oleh sebab ini my first time buat cookies tanpa dibantu oleh emak, saya pun pergi google resipi cookies famous amos pujaan hati. saya cuba cari dekat mana tapi tidak jumpa (T_T) jadi saya bagi sendiri nama dia famous amours.

Bahan-bahan ( 70-80 biji )
* 250g mentega
* 280g tepung gandum
* 10g serbuk koko ( saya tidak guna serbuk koko macam famous cookies sally sebab saya tak berapa suka double chocolate famous amos HAHA )
* 150g gula kastor ( saya guna 2sudu gula halus )
* ½ sudu kecil esen vanila
* ½ sudu kecil soda bikarbonat

* 2 sudu besar susu tepung
* 2 sudu besar tepung jagung
* 1 biji kuning telur
* 100g sebarang kekacang (walnut, badam, hazel, gajus, etc, yang dicincang)
* 100g coklat cip ( saya guna coklat masakan. potong kecil kecil, lagi sedap dari chokolate chip :)
* Secubit garam



( kita hanya perlukan telur kuning. ini cara ambil telur kuning, lubangkan sikit sahaja kemudian keluarkan telur putih )


sukat tepung, soda bikarbonat, susu tepung , tepung jagung, secubit garam dan serbuk koko, jika mahu
Cara-cara
1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanila hingga kembang.
2. Masukkan kuning telur dan pukul rata.
3. Ayakkan tepung gandum, tepung jagung, susu tepung, soda bikarbonat, serbuk koko dan garam ke dalam bahan yang dipukul tadi.
Kemudian kacau hingga rata.


4. Masukkan coklat cip dan cincangan kacang. Kacau rata.
5. Sudukan adunan di atas dulang pembakar. Bakar pada suhu 160°C selama 15-20 minit atau sehingga kekuningan.
6. Sejukkan biskut terlebih dahulu sebelum disimpan di dalam balang kuih.


Panas dari oven :)
♥ okai bai.

42 komentar:

  1. sedapnye !
    mahu mahu ~
    pos lerh ke uma lassie :)

    BalasHapus
  2. owh..klu yg gelap tambah serbuk koko eh..ok² saya faham chef..trima kasih =)

    BalasHapus
  3. sedap nyer cookies ynn.nak dtg raye umah ynn lar cmni.hee.:)

    BalasHapus
  4. @lassiegewdix

    mahuuu? mahuuu kene lah buatt sygg cepat buatt i dh tunjuk. senang sgt sgt tau :))

    hee, er, rumah lassie jauh tak boleh hantar HAHA

    BalasHapus
  5. @Nadya ©™

    haah syg ku, sy tak suka koko sebab nnt pahit cookies saya walaupun sikit (T_T) baik lah cikgu baik lah buat esok okay ;p

    BalasHapus
  6. @shima

    sila sila datangg <3 hihi raya ke 3 selalunya ynn ada dekat rumah :D

    BalasHapus
  7. Ermm.. Saya nk 100gram ye.. LOL!!

    BalasHapus
  8. sedap...nak biskut ni boleh?? kalu x pun minta resepi ni b oleh..hehhehe

    BalasHapus
  9. sedap nie. balik KL nanti nak ry buat la

    BalasHapus
  10. emmmm..mesty bau die harumm 1 umah..
    :D

    BalasHapus
  11. boleh buat neh.
    nanti raya makan famous amos version sendiri lah.
    hahahaha.
    :D

    BalasHapus
  12. YNNN!! pos sebalang! *tetibe mcm bau2 je cookies*

    BalasHapus
  13. kite suke gileee choc chip cookies. nak buat tapi malas :P

    BalasHapus
  14. jgn habiskan biskut sblm hari raya yer

    BalasHapus
  15. yeay!!
    resipi biskut yang tak payah guna acuan!!
    kalo macam ni, buat banyak2 pun larat sebab sudukan je.

    BalasHapus
  16. babe..kuku anda ke 2? cantik. hihi

    BalasHapus
  17. Waaaaaa.. Mesti mau try nehh.. Suke sgt ngn Famous Amos cookies.. :)

    BalasHapus
  18. @umie

    HIHI akak, ynn dh bagi dh resipi, boleh amik je tauu, hihi <3

    BalasHapus
  19. @ayuna

    mesti laa, sbb tu buat malam :( tamo tegoda HAHA

    BalasHapus
  20. @Drunbella Khoo

    HAHA boleh jual kalau ada orang nak HAHA

    BalasHapus
  21. @eesyaheera

    HAAA kan smua orang nak buat tapi malas menghalang :( HAHA

    BalasHapus
  22. @fikah mus

    Haah, i suka guna jari je macam cekodok dh HAHA

    BalasHapus
  23. @Fathiha Zainal

    famous amos sgt mahal (T_T) famous amours sangat murah dan sedapp dan banyak <3

    BalasHapus
  24. sedapnya... nak suh mak Yied wat r. resepi pun ada kat sini...

    BalasHapus
  25. jadi mestilah mencuba buat dan buang kemalasan sebab dah terliur tengok ynn punya! HAHA. balik rumah nanti confirm try punya :D

    BalasHapus
  26. @Yiedpozi

    bagus baguss <3 hahaha baik yied buat, ajak daus hijau :P

    BalasHapus
  27. @x-po

    ehem, sejak bila awak duduk itali LOL

    BalasHapus
  28. mak i baca blog u, tanya jadi ke biskut ni? dia nak try ahhaha

    BalasHapus
  29. @Liyana Lunia.

    dah buat dah.
    ahaks.
    (^___^)v
    thanks for the recipe.
    mula2 tu tak jadi sebab tak cukup tepung.
    but then, just nice sebab mommy add tepung kasi cun.
    =p

    BalasHapus
  30. Greatings, Come On

    [url=http://www.wwdnla.com/]Dougles[/url]

    BalasHapus
  31. ЎHola!
    No estб seguro de que esto es verdad:), pero gracias a un cargo.

    [url=http://www.mjapget.com/]Worker[/url]

    BalasHapus
  32. Rase Nak Try Ikot Resepi Ney.:)
    Boley Kan?

    BalasHapus
  33. mohon ijin copy resepinya...

    BalasHapus

Terima kasih kerana membaca

Mari luahkan isi hati anda juga :)

1. Jangan emosi sangat tau.

2. Luahkan dengan nada comel.

Loading

Tumit

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

 Subscribe in a reader

ping blog
BUAT DUIT DENGAN CHURPCHURP
tak ada blog pun boleh dapat duit dari internet ! guna lah facebook dan twitter anda. MORE here !